Har du et spørgsmål?
Beskeden er sendt Luk

Kunstig intelligens i undervisningen – din guide til AI i skolen

Kunstig intelligens (AI) er ikke længere noget, vi venter på – det er en del af hverdagen. Fra smartphones til søgemaskiner og digitale assistenter har AI fundet vej ind i både hjem og arbejdspladser. I skolen åbner AI nye døre for både lærere, pædagoger og elever. Men hvordan bruger man teknologien ansvarligt, effektivt og kreativt i undervisningen?

Hvad er AI, og hvorfor er det relevant i skolen?

AI står for “Artificial Intelligence” og dækker over teknologier, der kan analysere data, lære af mønstre og træffe beslutninger. I skolen betyder det, at lærere og elever kan bruge AI til:

  • At planlægge undervisning

  • Generere undervisningsmaterialer

  • Differentiere opgaver efter niveau

  • Få kreative idéer til aktiviteter og projekter

  • Forbedre elevernes refleksion og forståelse

 

AI-værktøjer til lærere og pædagoger

Som underviser har du adgang til en lang række AI-værktøjer, som kan gøre planlægning og undervisning mere effektiv og inspirerende:

  • ChatGPT: Bruges til at generere lektionsplaner, skrive tekster, forenkle komplekse emner og meget mere.

  • Microsoft Copilot: Integreret i Word, Excel og PowerPoint. Hjælper med alt fra tekstoplæg til automatiserede analyser.

  • Google Gemini: Et AI-værktøj, der kan bruges til søgning, tekstproduktion og idéudvikling Integreret i Education workspace.

Eksempel på AI-værktøjer i undervisningen

AI-værktøjer som ChatGPT kan hjælpe elever med at generere idéer, rette grammatik og forbedre skrivestil. Elever kan bede AI om at opsummere en tekst, foreslå alternative formuleringer eller skabe dialoger for at styrke deres skriftlige færdigheder. Derudover kan AI hjælpe med oplæsning og forståelse af tekster.

 

AI kan bruges til at forbedre elevernes sprogfærdigheder ved at simulere samtaler og rette udtale. Værktøjer som Duolingo AI Coach kan give øjeblikkelig feedback på sprogbrug, og AI kan bruges til at oversætte tekster og træne ordforråd.

Inden for fysik og kemi kan AI hjælpe med at simulere eksperimenter og forudsige resultater. AI-modeller kan vise, hvordan forskellige kemiske forbindelser reagerer, eller simulere planetbevægelser i astronomi. AI kan også analysere data fra eksperimenter og hjælpe med at forstå komplekse sammenhænge.

AI kan hjælpe elever med at analysere opskrifter, forstå ernæring og lave madplaner baseret på sunde valg. AI-baserede apps kan også hjælpe med at beregne kalorieindhold og næringsværdi i måltider.

AI-baserede apps som Wolfram Alpha og Photomath kan hjælpe elever med at løse komplekse ligninger og forstå matematiske koncepter. Ved at indtaste en ligning kan AI ikke blot give svaret, men også vise en trin-for-trin løsning, så eleverne kan lære processen bag. AI kan også generere matematikopgaver med varierende sværhedsgrader.

AI kan hjælpe elever med at forstå naturvidenskabelige koncepter gennem interaktive simuleringer. For eksempel kan AI hjælpe med at forudsige vejrmønstre, forklare fotosyntese eller simulere dyrs livscyklus.

AI kan hjælpe elever med at analysere historiske dokumenter, identificere bias i tekster og generere oversigter over komplekse emner. Chatbots kan også agere som historiske personer og give eleverne mulighed for at føre samtaler med f.eks. en AI-simulation af Napoleon, Hitler eller Marie Curie.

AI kan bruges til at generere designidéer og hjælpe med produktudvikling. Elever kan bruge AI til at lave skitser af produkter, finde mønstre eller skabe nye farvekombinationer.

AI-værktøjer til elever – sikkert og GDPR-venligt

Elever kan også arbejde med AI – når det sker sikkert og ansvarligt. Her er nogle af de mest relevante elevværktøjer:

  • SkoleGPT: En danskudviklet AI, som ikke kræver login og ikke gemmer data. Elever kan eksperimentere med parametre og få skræddersyede svar.

  • Skoletube: Tilbyder AI-værktøjer som Padlet, Prezi og ThingLink – alt sammen GDPR-kompatibelt og integreret med Unilogin.

  • Gyldendal og Alinea: Tilbyder forløb om AI i dansk, engelsk og teknologiforståelse.

  • Tjekdet.dk: Fokus på kritisk tænkning, algoritmer og maskinlæring i praksis – fx via ansigtsgenkendelse eller sociale medier.

Etik og ansvar – AI i undervisningen kræver omtanke

Når AI bruges i skolen, er det vigtigt at overholde lovgivning og etiske principper:

  • Del aldrig personlige eller følsomme oplysninger i prompts

  • Brug kun AI-værktøjer, der overholder GDPR

  • Elever må ikke oprette konti med deres skolemail eller private mail

  • Udvis kildekritik overfor AI-genereret indhold

  • Drøft åbenlyst med elever, hvad der er “hjælp” og hvad der er “snyd”

Det anbefales, at udarbejde fælles regler for AI-brug og fører løbende dialoger med både elever, studerende, undervisere og forældre.

Effektiv prompting – kunsten at stille de rigtige spørgsmål

For at få det bedste ud af AI skal man mestre prompt engineering. Det handler om at formulere præcise og relevante spørgsmål til AI-modellen.

Gode prompts kan være:

  • “Forklar fotosyntese for en 10-årig.”

  • “Lav en lektionsplan om Anden Verdenskrig til 8. klasse.”

  • “Skriv en kort introduktion til et emne om grøn energi.”

Tips:

  • Vær specifik
  • Giv kontekst
  • Brug ét emne ad gangen
  • Bed om et bestemt format (fx liste, oversigt, e-mail)
  • Giv eksempler